Pediatrikcirkeln

Är du för otålig för att läsa hela sidan?
Här är anmälningsformuläret och här är lässchemat.

Har du synpunkter på Pediatrikcirkeln? Här är vår diskussionsgrupp. Se nedan för fler kontaktvägar.

BLU driver Pediatrikcirkeln, en självstudiecirkel på nätet, sedan augusti 2015. Du kan hoppa på när som helst och börja läsa där cirkeln just då befinner sig.

Illustrated book of paediatrics

Vi utgår från en prisbelönt lärobok i pediatrik – Illustrated Textbook of Paediatrics, 4th ed., Lissauer & Clayden. Med boken följer en digital version som är väl anpassad för mobiler och surfplattor. Boken siktar mot tidig ST-nivå men är bra läsning för alla som vill befästa sin allmänpediatriska kunskapsbas.

Varje vecka ska du som deltagare läsa ett 5-7 sidor långt avsnitt i boken. Till detta avsnitt publiceras 4-5 frågor som du ska svara på. Frågorna publiceras på sajten Classmarker där du loggar in med användaruppgifter som du får några dagar efter din anmälan. Varje vecka är öppen för svar i tre veckor. Cirkeln är igång 40 veckor per år och det tar 2,5 år att ta sig igenom boken. Sedan kan vi köra ett varv till om intresse finns.

En viktig del är diskussionsgruppen, öppen för alla deltagare i Pediatrikcirkeln. Där kan man diskutera cirkeln, komma med synpunkter eller se vad de andra deltagarna tycker om senaste veckans frågor.

Projektet presenterades på BLU:s ST-lunch tisdag den 21 april under Barnveckan 2015. Rekordmånga ST-läkare kom för att höra. Projektet drivs av frivilliga krafter inom BLU och BLF.

Idén kommer från början från ÖNH-kliniken i Uppsala och fick publicitet i Läkartidningen – läs mer här: Läkartidningen – artikel om ÖNH självstudiekurs.

Kolla in vårt informationsblad för fler detaljer. Tveka inte att kontakta pediatrikcirkeln@gmail.com om du vill veta mer. Vill du prata med någon? Ring projektledaren Daniel Gedeborg på 0730-780587.

Hade du tålamod nog att nå hit ner? Här är anmälningsformuläret.

access_time 2016-04-17 03:20:04