BLU konferens 2019

2019-10-15 20:27:19

Stort tack till alla deltagare vid årets BLU-konferens för trevliga, lärorika och inspirerande dagar!

Vi samlades på Eugeniahemmet för diskussioner och utbyte av erfarenheter kring Vetenskapligt arbete och Kvalitetsarbete. Vi kunde konstatera att både förutsättningar för dessa arbeten under ST och krav för måluppfyllelse skiljer sig åt mellan kliniker och regioner över landet. Från styrelsens sida kommer vi att ta diskussionen vidare, i första hand genom Utbildningsutskottet och Studierektorsnätverket inom BLF.

Efter bowling och trevlig tapasmiddag på kvällen och därefter en god natts sömn var det dags för årets ”minikurs”, i år på tema Akut nefrologi med Mia Herthelius och Kajsa Åsling Monemi. Kursen var i stora delar fallbaserad och inbjöd till diskussioner i gruppen och utbyte av erfarenheter kring handläggning av akut njursvikt. Det bjöds också på basal njurfysiologi så att vi alla fick chans att påminna oss om varför det blir som det blir när njurens funktion sviktar.

När det så var dags för hemfärd tror jag att alla hade fått med sig något nytt att använda i klinisk vardag, något att fundera på och något att ta med hem till kliniken för att förbättra ST-utbildningen.

Varmt välkomna på BLU-konferens nästa år! Vi hoppas innan dess få träffa många av er på Barnveckan i Växjö!

Bästa hälsningar

Styrelsen för BLU genom ordförande Sara Olivecrona